En ung man omfamnar en kvinna. Hans ansikte syns mellan hennes ben. Han blick är riktad mot hennes ansikte, som ligger utanför bild. Två människor i en öm situation. Detta är en bild många inte kan acceptera.
Triangelfilms VD Mattias Nohrborg är upprörd och oförstående till SL:s handlande:
- Jag har under mina 22 år i filmbranschen aldrig upplevt något liknande. Att allmänheten reagerat negativt över filmer vi köpt in, har självklart hänt. Smaken är som alla vet, delad. Men att man reagerar så starkt över en affisch, att man kräver att den ska plockas ner, det är absurt. Affischen kan bara uppröra äldre moralister med snuskig fantasi. Bilden är både uppriktig och fin, och representerar dessutom en film som just tar ställning FÖR barnen. SL:s handlande är fegt och infantilt, i Sverige år 2003.
Efter klagomål från allmänheten väljer Stockholms Lokaltrafik att ta ner de skyltar med bilden från Larry Clark och Ed Lachmans film KEN PARK från Stockholms tunnelbana. Det har höjts röster som anser bilden
pornografisk och skadlig för barn. Att en vuxen människa låter sin fantasi skena iväg efter att ha sett denna bild är inte något vi kan styra. Att den skulle vara skadlig för barn är dock något som är svårt att se. Hur skulle det kunna skada att se två människor i en kärlekssituation? Det kan mycket väl väckas frågor hos barn, detta är en typ av bild de inte är vana att se, en bild av verkliga människor och inte objekt, men dessa frågor bör den vuxna generationen vara kapabel att besvara. Det är något av en
paradox att föräldrar är rädda att bilden skall skada deras barn, då KEN PARK är en film som tar ställning just för barnen; ber oss se till att barnen inte skadas och vara medvetna om att de finns de som gör det.
Larry Clark och Ed Lachman har gjort en film om tonåringarnas utsatthet. Om hur vuxenvärlden tar ut sina frustrationer över nästkommande generation i en rädsla att konfrontera sig själva. Detta lämnar en sviken generation av unga människor. Larry Clark och Ed Lachman är beredda att se in i en värld många väljer att blunda för. De visar att det finns hopp, att dessa ungdomar kan finna en kärlek och en trygghet i varandra.
Mattias Nohrborg säger vidare:
- Triangelfilm har alltid försökt stå för kvalitet, inte bara när det gäller själva filmerna, utan även kring kampanjerna. Och att då vuxna, utan att ha sett filmen, tolkar en fullt ärlig och icke-spekulativ affisch som farlig för barn, är ju ren nonsens, och tyder bara på inskränkhet. Att SL ingått allians med dessa censurivrare, är tragiskt.