STOCKHOLM
FILMFESTIVAL
8 - 18:e november 2001

Årets affish för Stockholms Filmfestival
Upplevelse av
en presskonferens på Berns
Jag trodde att det skulle bli intressant
och roligt att gå på presskonferensen inför Stockholms
tolfte internationella filmfestival. Jag erkänner, jag
är naiv. Men att få gå på Berns, där presskonferensen
skulle hållas, det kändes ändå lite speciellt. Jag erkänner,
jag är inte världsvan. Jag är besviken.
Berns var fint, men jag var inte där på riktigt. Jag
var där i rollen av kulturreporter, ja, just det, samma
yrke som Dan Bäckman har. I de där flotta lokalerna,
med de fräcka sofforna, glasdörrarna och de uppklädda
servitörerna har jag väldigt svårt att föreställa mig
Strindberg och grabbarna sitta och dricka absinth. Det
måste ha varit på ett annat Berns.
Nåja, jag var
inte där på grund av lokalen. Jag var där för att få
en försmak av någonting som ska göra mitt november lite
ljusare. Stockholms tolfte internationella filmfestival.
8 - 18 november. 160 filmer, 11 dygn. En festival tillägnad
Arne Sucksdorf. Över hundra svenska premiärer och 49
debutantverk. Det blir många långa dygn med osköna stolar,
kaffe, öl och en allt mer trasslande mage. Det är festival
igen!
Min första filmfestival
var Uppsala Kortfilmsfestival 1998. Det var en fantastisk
upplevelse med otroligt mycket bra film, familjär stämning
och många nya bekantskaper. Jag hoppas att jag i år
ska få uppleva samma känsla igen, fast nu på Stockholms
Filmfestival.
Presentationen
av filmfestivalens program var bra. Presentatörerna,
som jag redan har glömt bort namnen på, tog upp det
som var väsentligt och höll ett stadigt tempo. De turades
om att prata till oss pressrepresentanter och de talade
till oss som om vi var en del av festivalen, vilket
vi också är. Tyvärr kändes det lite grann som om deras
prat bara var en transportsträcka till visningen av
den cirka tjugo minuter långa trailer de hade lovat
oss.
Presentatören
uppmanade video-operatören att höja ljudet, det var
dags för trailern och den inledande glamrock filmen
Hedwig and the angry inch. Videokanon spottade ur sig
sitt pixliga material och försökte förgäves att få färgerna
att se ut som någonting som kan återfinnas på film.
De hetsiga klippen massakerade mina försök att förstå
filmernas handling. Och visst, glamrocken tillhör rockmusikens
mörkaste era, men jag tror inte att ens Twisted Sisters
använde så spruckna högtalare som Berns ståtar med.
Perversioner, våld, musik och dialoger jag inte uppfattar.
Oljudet tystnar
och med det videokanonens skamliga uppdrag. Vi journalister,
som tidigare applåderat presentatörernas tal, är också
tysta och något som liknar ett pinsamt ögonblick inträder
innan en av presentatörerna får tag i mikrofonen och
tackar för att vi kom. Besviken plockar jag åt mig mitt
pressmaterial, knäpper min jacka och går ut i den höstkalla
oktoberluften. Om ledningen för festivalen planerar
att även på kommande presskonferenser visa den här typen
av oinspirerande och intetsägande trailers föreslår
jag att konferenserna åtminstone hålls på biograf. Ledningen
borde veta att det är på biograf film trivs bäst, även
massakerad sådan.
- Jan Adolfsson
Nyheter
Publiktryck
på Stockholm Filmfestival (14 november)
Stockholm
Filmfestival i Rinkeby
(23 oktober)
Mer
än 160 filmer visas under festivalen (17 oktober)
Möt
filmarna på festivalen ansikte mot ansikte (17
oktober)
Få
inbjudna filmare kommer till festivalen (17 oktober)
Hedersgäst:
Jean-Luc Godard (8 oktober)
Skandalfilmen
Bully visas under festivalen (1 september)
Artiklar
För
dig som är ute efter godbitarna (7 november)
Upplevelse
av en presskonferens på Berns (24 oktober)
Recensioner av festivalens
filmer
Elling
- Norges oscarbidrag
Le
Pornographe - Vann kritikernas pris i Cannes 2001
Tears
- Koreanskt ungdomsdrama
Externa länkar
Festivalens
officiella hemsida
ifestival
- internetfestival för kortfilmer av Stockholm
Filmfestival
|