Mel Gibson fortsätter att skapa rubriker. Nu för ett uttalande om Irak-kriget som upprört konservativa i USA.
Mel Gibson befinner sig på en promotionturné för sin kommande film Apocalypto och sa följande:
Vad är mänsklig uppoffring, om inte att skicka några grabbar till Irak för ingen förbannad anledning alls?
Med sin förra film Passion of the Christ blev han en favorit bland religiösa konservativa republikaner. Nu är det just dessa grupper som är upprörda över att han attackerar Irak-kriget.
Nyligen blev han stoppad av poliser för rattfylla och anklagades för att ha fällt antisemitiska kommentarer. Efter den incidenten går han nu till möten med anonyma alkoholister varje dag, på order av ett domstolsbeslut.
Apocalypto väntas ha biopremiär i USA i december.
[tags]film, mel gibson, apocalypto, irak[/tags]
Jasaw Chan K'awiil
Gibsons trailer och de recensioner som finns av denna film indikerar att han svalt hela den s.k. ”mördarkungssynen” inom mayaforskningen som framförallt var populär för omkring 20 år sedan. Denna grupp karakteriseras av Linda Schele, David Freidel och Arthur Demarest.
För en lite mer nyanserad bild av hur sådana här våldsamma och grovt förenklade bilder skapas inom forskning och media föreslår jag ett besök på historiska museets utställning ”Spelet om maya”. För den som ändå vill ha våld så är materialet från denna utställning hämtat ifrån Demarests utgrävning i Cancuen i Guatemala, där en massaker bevisligen ägt rum.
Av det lilla man kan se av trailern finns ändå en hel del sakfel (som jag antar de flesta biobesökare struntar i). Arkitekturen är sammanblandad med aztekiska och huastekiska byggnader (ungefär som man skulle placera Kaknästornet i det antika Rom). Mycket verkar vara överdimensionerat, men det kanske beror på att Gibson haft arkeologen Richard Hansen som sakkunning (han är enbart ute efter det största, äldsta och mest spektakulära). Personerna i filmen talar yukatekiska, vilket inte är det språk som finns i hieroglyferna. Det är inget utdött språk, utan talas av omkring en miljon människor idag.
Nu är ju filmen en spegling av vad Gibson själv anser om vissa saker, snarare än att den speglar en ”sann bild”. Det har inte heller varit hans ambition. Någon rättvis bild av maya ger han dock inte…