Det närmar sig nu alltså slutet för Harrison Fords Indiana Jones i och med denna femte film. Den gamle hyllade skådisen har försetts med diverse digital makeup (de-aging CGI) som föryngrar för att biopubliken ska slippa se en gammal gubbe försöka leka actionhjälte. Äventyret och denna teknik funkar bra som en tillfällig nostalgikick, men inte så mycket mer.
Vi kastas in i händelserna direkt med Indiana Jones på plats i Tyskland under andra världskrigets sista dagar. Arkeologen ser nazister sno åt sig av arkeologiskt värdefulla krigsbyten. Vår hjälte ska så klart försöka göra allt för att sätta stopp för det. Kriget är nazisterna redan på god väg att förlora. Speciellt är han intresserad av en mäktig liten finurlig sak som ska vara kopplad till den grekiske matematikern Arkimedes. Det är runt jakten på denna som mycket av filmen kretsar.
Mads Mikkelsen är vass i rollen som en gammal hårdnackad nazist (Schmidt/Voller) som inte kunnat släppa förlusten i kriget. Han tilldelas ofta den typen av skurkroller i internationella filmer på grund av en för amerikaner exotisk dialekt. Phoebe Waller-Bridge spelar kvinnan som också är på jakt efter samma lilla mystiska sak som Indiana Jones och nazisterna. Alla jagar objektet av olika anledningar: makt (Voller), girighet (Helena) och arkeologiskt intresse (Indiana Jones). Med i handlingen finns också en föräldralös pojke som livnär sig som småtjuv och är Helenas vän. Antonio Banderas och John Rhys-Davies är några andra skådisar som vi får se i filmen.
Indiana Jones försöker undvika ormar
Nazister får smaka på Indiana Jones legendariska piska och välriktade smockor, medan Indiana Jones själv får försöka undvika bland annat ormar och ål. Inte hans favoritdjur direkt. Under resan besöker karaktärerna New York, Tanger i Algeriet och Syracuse på Sicilien.
Den digitala föryngingsprocessen av Harrison Ford stör inte, utan flyter på oväntat bra. En digitalt skapad scen när Indiana Jones på långt avstånd ses skutta på taket av tågvagnar känns istället mindre övertygande.
Filmen klockar in på 2 timmar och 34 min, vilket är långt över vad som är rimligt. Men för Indiana Jones-fans blir det ännu en klenod och helt ok valuta för pengarna. Det är intensiva biljakter i tuk-tuk längs smala gränder. Djupdykningar och avancerad akrobatik på tågtak. Givetvis med några blinkningar till tidigare filmer i den framgångsrika serien. Till exempel får vi se en variant på den klassiska duell-scenen i Indiana Jones and the Raiders of the lost arc.
Skriva om historien
Precis som dagens nynazister gärna skulle vilja skriva om historien för andra världskriget (eller än värre, skulle vilja ha en rematch) öppnar filmen för funderingar kring detta. Det är väl det mest tankeväckande som filmen presenterar för den vuxna delen av publiken. Inte helt illa, men det känns ändå som att manuset inte vågat ta några större friheter från det inarbetade konceptet. På gott och ont. Vi vet vad vi kan förvänta oss och vi får det också.
John Williams har tonsatt varje Indy-äventyr sedan den ursprungliga ”Jakten på den försvunna skatten” år 1981.
Äventyr, Action
Regi: James Mangold
Skådespelare: Harrison Ford, Phoebe Waller-Bridge, Antonio Banderas, John Rhys-Davies, Shaunette Renee Wilson, Thomas Kretschmann, Toby Jones, Boyd Holbrook, Oliver Richters, Ethann Isidore och Mads Mikkelsen.
Längd: 2 timmar 34 min
Från 11 år
IMDb
Svensk biopremiär: 28 juni 2023
Senast uppdaterad 28 december, 2023.
När visas filmen Brottet är mitt Dagar och tider
Var kan man se Syndabocken på bio i Stockholm
The Banshees of Inisherin var fantastisk