Artiklar

Kommer reklambaserade abonnemang ändra upplevelsen hos streamingtjänster?

De senaste åren har konkurrensen mellan streamingtjänsterna varit tuffa. Flera streamingtjänster som Disney+, Hulu, Netflix och HBO har haft ett ganska enkelt koncept. Man betalar en viss summa i månaden för ett brett utbud av filmer och TV-shower man kan titta på när och var man vill. Fördelen gentemot Youtube där videor är gratis att titta på är förstås att man slipper reklam.

Nu har dock Netflix gått ut med flera ändringar. Utöver att Netflix börjar ta betalt för att dela konto har de också implementerat en ny abonnemangsplan. Där betalar användare en lägre summa mot att reklam visas på sina skärmar. Kunder betalar en summa men behöver alltså ändå se reklam. Är detta rimligt?

Det här kan påverka hur andra tjänster marknadsförs. Om man exempelvis loggar in på ett online casinospel så behöver man sätta in pengar för att spela, men slipper reklam. Om man tittar på Youtube slipper man betala, men tvingas se reklam istället. Om lösningen för större utbredning så kan det hända att konsumenten istället tvingas uppleva det värsta av två världar – Att se reklam och ändå betala.

Om Netflix billigaste lösning – med reklam

Som ett resultat av drastiskt tappade intäkter tvingades Netflix ta drastiska åtgärder. Därför börjar nu Netflix införa reklamfinansierad streaming.

Tidigare var den tidigaste prisplanen som fanns hos Netflix den så kallade Basic Plan. Denna plan kostar 99 kr/mån och kan streama 720 pixlar. Den nya prislösningen som kallas ”Basic with Ads” kommer fungera likartat, men med reklam istället.

Bland de andra prisplanerna hos Netflix hittar vi Standardplanen för 129 kr som låter dig streama i HD-kvalitet. Vi hittar också den så kallade 4K-planen för 179 kr/mån. Denna plan låter dig streama i 4K-skärmar, alltså skärmar som är mer än 4000 pixlar breda.Oavsett vilken plan du väljer erbjuder de tjänsten på alla enheter som kan anslutas till internet.

Hur mycket reklam är det snack om? Enligt Netflix kommer användare på den billigaste planen att få i genomsnitt 4-5 minuter per timme i ren reklam. Det är alltså mellan 5-10% av den tid du spenderar vid Netflix som går åt till ren reklam.

Reklamerna kommer antingen vara 15 eller 30 sekunder långa. För att sätta detta i perspektiv kan man jämföra med Youtube som är helt gratis. På youtube är reklamerna upp till 20 sekunder långa. Youtube har såklart betydligt längre reklamsnuttar än så, men på Youtube kan man skippa reklamen efter max 20 sekunder, med mindre du har att göra med flera reklamsnuttar som kommer efter varandra. Precis som Youtube kommer reklamen i Netflix visas i början av filmen såväl som under filmens gång.

Kommer andra tjänster ta efter?

Projektet är ännu bara i en experimentell fas, och det återstår att se om den nya lösningen Netflix för fram kommer leda till framgång. Om det skulle lyckats så kan man däremot räkna med att andra streamingtjänster tar efter och implementerar liknande lösningar.

Anledningen är enkel – Majoriteten av användare vill inte se reklam utan ser på reklam som en form av betalning. Det finns ett väl utbrett citat som lyder ”Om du inte behöver betala för en produkt online, så betyder det bara att du är produkten”. Vad citatet syftar till är att annonsbaserade tjänster inte får betalt av sina användare. Istället ”säljer” de sina användare till marknadsförare som vill göra reklam för sin produkt.

Slutsats – Kommer reklambaserade abonnemang ändra upplevelsen hos streamingtjänster?

Projektet är ännu bara i en experimentell fas, och det återstår att se om den nya lösningen Netflix för fram kommer leda till framgång. Om det skulle lyckats så kan man däremot räkna med att andra streamingtjänster tar efter och implementerar liknande lösningar.

Mer
Från bioduken till skrivbordet: hur filmens magi kan inspirera reklamprodukter

När du tänker på reklamprodukter kanske det första som dyker upp i ditt huvud är en penna, en nyckelring eller Läs mer

Nya Jönssonligan
Ny trailer för Jönssonligan kommer tillbaka

I Jönssonligan kommer tillbaka spelas den ikoniska ligan av Robert Gustafsson (Charles-Ingvar “Sickan” Jönsson), Jonas Karlsson (Vanheden), Anders Jansson (Dynamit-Harry) Läs mer

Varför casinon ofta förekommer i storfilmer

Casinon har länge förekommit i Hollywood-filmer, där de ofta utgör centrala miljöer för olika berättelser. Men varför förekommer casinon i Läs mer

Svensk film och kasinospel: en perfekt kombination för en underhållande kväll

För många av oss finns det inget som slår en avslappnande kväll hemma med en bra film och lite spelande. Läs mer

Så blir du en riktigt filmexpert: Tips och Tricks

Gillar du film? Skulle du vilja bli en filmexpert här i Sverige? Det är kanske inte så lätt att ha Läs mer

Late night with the devil

31 oktober, 1977. Johnny Carsons rival Jack Delroy leder talk-showen “Night Owls”, som har varit ett troget sällskap för sömnlösa Läs mer

Publicerades