Belgiska regissörsduon Adil El Arbi och Bilall Fallah har skapat actionfyllda scener i kombination med suggestiv musikal i krigsfilmen Rebel. Det är tvära kast, men ändå oväntat medryckande och spännande.
Tonårsrebell i tvära kast
I den omskrivna Brysselförorten Molenbeek har Kamal (Aboubakr Bensaïhi) blivit en småkriminell besvikelse i sin mammas ögon. För den yngre brodern Nassim (Amir El Arbi) är han ändå en förebild. Polisen är storebror på spåren. Han är inte helt nöjd med sig själv och än mindre med vad han ser på nyheterna. Från Syrien kablas hemska bilder ut på civila offer. Som en följd av det vill han ta sig dit och bidra till en förändring. Tanken är att bli hjälparbetare och göra mamma stolt, men han hamnar istället omgående i klorna på terrorsekten IS.
När vi introduceras till trettonårige Nassim får han reda på att den äldre brodern eftersöks av polisen för krigsbrott. I ett brutalt videoklipp som sprids bland vänner syns storebror Kamal i Syrien. Chockad av vad han sett försöker Nassim förstå den äldre brodern och sin egen plats i denna märkliga värld. Det ska bli en utmaning för honom att själv stå emot indoktrinering och rekryterares inviter. Han utsätts för intensiva påtryckningar från en kille på en boxningsklubb som påstår sig ha kontakt med Kamal.
Kamal kan med hjälp av kunskaper om att filma slippa undan att utföra de värsta övergreppen i terrororganisationens namn. Genom att istället skapa videofilmer åt sekten med våldsam propaganda försöker han överleva. Han riskerar livet i stridigheter och ser grymheter på nära håll. Önskan om att fly växer sig starkare och starkare.
Musikalscener med rap
Historien är löst baserad på verkliga händelser från krigets Syrien och Molenbeek i Belgien. Ett fruktansvärt krig som fortfarande pågår, för den som glömt bort det.
Det är stundtals riktigt spännande och berättartekniken sticker ut på ett modigt sätt genom att ta flera oväntade grepp. Musikalscener med rap och sångnummer förvandlar plötsligt filmens känsla och lyckas effektivt lyfta och stärka berättelsen. Visuellt finns några vassa och genomtänkta idéer kopplade till musikalinslagen. Frågan är om inte dessa musikalnummer är filmens starkaste delar, trots min skepsis i början. Detta i konkurrens med ett antal omskakande krigsscener som också berör. Tyvärr är det något klumpig dialog och övertydligt berättat på sina ställen.
Lubna Azabal (Den blå kaftanen) är stabil precis som vanligt. Här som mamma till de två vilsna bröderna. Mamma vet bäst. Men vem lyssnar i rebelliska år på vad mamma tycker?
Filmtips! Finner du ämnet intressant så finns en fascinerande och välgjord dokumentärserie i två delar som Deutsche Welle gjort. “My Daughter and the Caliphate” handlar om en tysk man vars dotter oväntat ansluter till IS i Syrien och hans försök att få hem henne igen. Den finns att se på deras YouTube-kanal.
Senast uppdaterad 27 oktober, 2023.
När visas filmen Brottet är mitt Dagar och tider
Var kan man se Syndabocken på bio i Stockholm
The Banshees of Inisherin var fantastisk