Vid Filmfestivalen i Venedig har Roy Andersson vunnit Guldlejonet, det finaste priset under den prestigefyllda festivalen. Det är första gången som en svensk film vinner Guldlejonet.
Filmen har den ovanligt långa titeln En duva satt på en gren och funderade på tillvaron. Genom två kantstötta män som är på säljturné med skämtartiklar får vi inblick i en hisnande tillvaro, i nutid, dåtid, framtid, drömtid och i ospecifierad fantasitid. En mängd människoöden passerar revy och vi blir påminda om både livets storslagenhet och människans sårbarhet.
Även kritikerna som var publik under visningarna i Italien har lovordat filmen. Den togs inte ut till Cannes Filmfestival i våras, men en seger i Venedig är så klart en skön revansch för Roy Andersson.
En duva satt på en gren och funderade på tillvaron är den avslutande delen i Roy Anderssons trilogi om att vara människa, som inleddes med Sånger från andra våningen (2000) och följdes upp med Du levande (2007).
– Just nu är vi enormt glada och stolta. Ett Guldlejon är ett av de absolut finaste priser en film kan få och att det är just Roy som går hem med priset i handen känns fantastiskt. Han är en av vår tids stora auteurer och nu ser vi fram emot att låta hans duva flyga vidare mot de svenska biograferna. kommenterar Eva Esseen, vd på TriArt Film.
En duva satt på en gren och funderade på tillvaron har svensk biopremiär den 14 november.
Kan inte personalen få vara i centrum för en enda gångs skull?! Att prata med barnen och de äldre är…
När visas filmen Brottet är mitt Dagar och tider
Var kan man se Syndabocken på bio i Stockholm