På bio nu, Recensioner

Servants

Servants film

Servants © Njutafilms

Betyg 3/5

Slovakiska filmen Servants utspelas inom den katolska kyrkan i början på 80-talet under kommunismen i Tjeckoslovakien. Det är ett visuellt mäktigt drama om tro, makt och personligt ansvar när regimen försöker splittra den katolska kyrkan. 

Michal (Samuel Polakovic) och Juraj (Samuel Skyva) är två unga vänner som hoppfulla påbörjar sina studier i teologi på ett prästseminarium i Bratislava. Politiken och den totalitära staten har redan nästlat sig in och försökt ta över samhällets alla delar. Kyrkan står ännu som en oberoende fristad, men frågan är hur länge till. Pressen tilltar och studenterna och kyrkans ledare tvingas snart välja sida. Valet verkar stå mellan att tjäna Gud eller den mer jordnära makten – i det här fallet kommunismen. Vem kan studenterna lita på när det dyker upp polis i korridorerna och anonyma budskap på anslagstavlorna? 

I ena ringhörnan står den regimvänliga katolska organisationen Pacem im Terris som kommunisterna startade i början av 70-talet i Tjeckoslovakien. Syftet var att organisera och gynna regimvänliga katolska präster, vilket pågick till Sammetsrevolutionen 1989. Motståndarna backades upp av Påven i Vatikanen och Radio Free Europe som sändes från Västtyskland, men hördes in i öst. 

Filmen väcker intressanta filosofiska och moraliska frågor kring svåra val som många människor ställdes inför under denna märkliga tid. Är du religiös kan det tyckas vara enkelt att luta sig mot att moralen kommer från Gud och bibeln. Här belyser det moraliska dilemmat att det i mångt och mycket hänger på individens integritet och civilkurage.

Rätt sida av historien

Att hamna på rätt sida av historien är dock inte så enkelt som det verkar och det är en del av vad filmen utforskar. Det är lätt att trilla över till fel sida av ren självbevarelsedrift. Så får monstret ny kraft.

I väldigt vackra svart-vita scener möts karaktärerna i aspekten 4:3 istället för bredare och i dag vanligare 2,35:1. Känslan av att protagonisterna är instängda i kyrkans lokaler förstärks också på andra sätt. Genom scener filmade ovanifrån ner på t ex en innergård där studenterna spelar fotboll under raster. Precis i detta väldigt genomtänkt estetiska sticker filmen ut.

Filmen hade ändå vunnit på att lägga lika mycket krut på intensiteten och ondskan i dramat som det mäktiga fotot. 

En annan film att se om religion: japanska Jesus.

Genre: Drama
Regi: Ivan Ostrochovský
Manus: Rebecca Lenkiewicz, Marek Lescák
Skådespelare: Vlad Ivanov, Martin Sulík, Milan Mikulcík
Längd: 1 timme 20 min
Land: Slovakien
Språk: Slovakiska
IMDb

Svensk biopremiär: 27 november 2020

Lämna ett svar