Artiklar, Stockholms Filmfestival

Sveriges nya biografkedja i het debatt med SF

SF och Astoria Cinemas möttes idag i en hett efterlängtad debatt under Stockholms Filmfestival.

Mattias Nohrborg från Triangelfilm, som är en av tre nya ägare av Astoria Cinemas mötte SFs programdirektör Sture Johansson. Peo från Bio.nu var på plats och rapporterar bland annat om en moderator som försökte mucka gräl.

Moderatorn försökte piska upp stämningen redan från start med att säga sig ha till uppgift att ”mucka gräl” mellan de två närvarande konkurrenterna om den svenska biomarknaden. Något gräl blev det aldrig riktigt, men det hettade definitivt till några gånger denna eftermiddag i Lydmar Hotels foajé.

Makt och monopol
Nu när biografmarknaden i Sverige går in i ett nytt skede med en ny aktör, undviks den monopolsituation alla fruktade skulle inträffa när det såg ut som om SF skulle köpa Sandrews biografkedja. Så blev det ju inte pga av att just konkurrensen skulle bli för dålig. Mattias Norborg kom in och räddade situationen. Makten över vilka filmer som ska visas på våra svenska biografer ligger nu istället delvis i hans händer.

– Som biografägare är det klart att man har makt, eller snarare inflytande. Kanske inte exakt på vad som ska visas men hur det ska visas. Jag tror på konkurrens, jag tror att det finns något väldigt positivt med att ha två kedjor.

– Vad vi var överens om i Astoria Cinema var väl att i ett läge där det finns massa hot om begränsningar av bredd och mångfald, där man hela tiden får vakta på yttrandefriheten. I det läget var det viktigt att bevara konkurrensen.

– Här finns det två kedjor, dom fightas, dom tävlar. Det politiska incitamentet för mig är att bevara bredden och mångfalden, trycka på kvalité. Vi är inte några förvaltningsstationer utan snarare utvecklingsstationer.

SF hårt ansatta
SFs representant vid detta seminarium blev stundtals hårt ansatt, bland annat för att försöka kväva yttrandefriheten genom att försöka skaffa sig ett monopol.

– Nej, jag tycker hela upplägget här är fel. Det är ingen som vill kväva nånting. Det fanns en biokedja i Sverige som inte gjorde så jättemycket. På nått vis fick de inte ihop sin ekonomi och erbjöd då en annan kedja att köpa dem. Istället för att stänga biografer, så kunde vi ge en möjlighet att kanske utveckla biografer som den dåvarande ledningen inte hade gjort. Sen gick inte affären i lås, ibland blir det så. Då kom ett annat gäng och köpte och så har vi en annan marknad att jobba på idag.

– Vi får hoppas att båda parterna kan tillföra det som behövs. Få folk att gå på biografer, att det kommer filmer till biograferna som folk vill se. Biograferna sitter vi med i 15-20 årskontrakt. En film lever under kort tid. Vi har stort behov av att folk hittar dit. Där är produkten väldigt viktig.

Astoria Cinemas vill också tjäna pengar
Anledningen till uppköpet är det då så nobelt som det låter, vill ni inte tjäna pengar, undrade moderatorn lite provocerande.

– Nämen, ta det lugnt nu. Det är klart att jag också vill tjäna pengar. Det är bara det att den kedja som jag och två andra parter köpte tjänade inga pengar. Det kan man då fråga sig varför. Det finns många orsaker till det, men den grundläggande var att det var illa skött.

– Vi har massa idéer som skiljer sig från SF och den gamla kedjan som kan få publiken till biograferna vi äger. Därvidlag har Sture helt rätt, kommer det inte mycket folk, levererar vi inte pengar, då har vi inte pengar att investera. Vi vill utveckla en kedja, dvs vi måste generera pengar för att återinvestera och göra biograferna ännu bättre, för att skapa det innehåll och den inramning som vi tror på, som vi tror är vår modell för morgondagens biografer.

– I det konceptet ingår det att ha en väldigt stor och stark bredd, jag menar vi behöver också stora sk blockbusterfilmer. Det har jag understrukit alltid, ända sedan jag signerade det här avtalet. Det var ju en anledning till att Sandrews inte klarade av det, att de inte hade några blockbusterfilmer. Vi måste ha ett antal sådana, vår beskärda del av blockbusters. Men sen tror jag också att det finns en mening med att ha en bredd i utbudet.

– Vi tror också på det som jag mest sysslat med, artfilm genom Triangelfilm som jag äger. Så får vi hela spektrat av filmer som gör oss intressanta. Sen ska vi givetvis presentera det på ett intressant sätt. Vi ska verkligen visa på att det är det här vi erbjuder. Allt från King Kong till smalare mindre filmer på andra biografer.

Filmdistributören vill inte välja favoritkedja
Peter Possne från den största filmdistributören av svensk film Sonet Film var också närvarande. Han undvek effektivt att lägga sig i kampen mellan biokedjorna.

– Jag känner aldrig att det varit några problem att få bra biografer för våra filmer faktiskt. Jag förstår, det hade varit roligare om jag sagt att det varit ett helvete att komma in på dessa biografer. Men för Sonet har det inte varit det. Vi har haft en väldigt bra relation både till Sandrew och SF under åren. Nu hoppas jag på en bra relation också till Astoria Cinemas.

I december byter Sandrews biografkedja namn till Astoria Cinemas. Namnet kommer från Triangelfilms flaggskepp Astoria-biografen i Stockholm.

Peo Sandholm

Senast uppdaterad 24 november, 2005.

Publicerades