80-årige tyske mästerregissören Werner Herzog (Fitzcarraldo, Woyzeck, Grizzly Man) har skapat en fascinerande dokumentär om ett franskt forskarpar som är helt fängslade av vulkaner. Forskarna har själva filmat större delen av dokumentärens material innan de föll offer för en katastrof i Japan. Herzog berättar deras historia.
Dokumentären Vulkanjägarna går att se gratis på SVT Play fram till den 8 oktober 2025.
Katia Krafft är forskare inom vulkanologi i Frankrike. I samband med studierna förälskar hon sig i geologen Maurice Krafft. Båda är besatta av vulkaner och reser från det ena utbrottet till det nästa för att göra diverse mätningar. Forskningen övergår med tiden till en annan form av genuin nyfikenhet, nämligen filmskapande. Herzog förbryllas och fångas av deras unika bildmaterial på lava, aska och förödelse.
Inte helt olikt Herzogs märkliga dokumentär Grizzly Man berättar han här en historia om individer som inte fullt ut verkar förstå när de helt gått över gränsen och tar på sig fullständigt orimliga risker. För att befinna sig så nära katastrofen som möjligt krävs mödosamma äventyr i bergsterräng. När utmattningen slår till för fullt riskar omdömet vara som bortblåst. Ett känt fenomen bland äventyrare och bergsbestigare.
Fire of love
Paret Kraffts unika historia berättas också i dokumentären Fire of love från 2022 av regissören Sara Dosa, som har shortlistats av Oscarsakademin. Dosa verkar ha haft tillgång till samma filmmaterial och flera nyckelscener känns igen från den trailern. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att se hennes film än för att jämföra. Gissningsvis innehåller den mindre opera, mer kärlekshistoria och kommer närmare personerna. Kan berättartekniken mäta sig med Herzog? Själv beskriver Herzog den egna dokumentären som mer av en requiem, en hyllning till deras liv och vad de lyckades åstadkomma.
Musiken förstärker den apolyktiska stämningen till Herzogs poetiska beskrivningar av egna tankar om naturens krafter. Opera (Wagner bland annat) och stråkar ger en ödesmättad stämning genom stora delar av filmen. Några enstaka scener bryter upp från mönstret genom Herzogs observationer av udda detaljer. En paus från domedagskänslan.
Förmörkar himlen
Ytterst är det ändå naturens skönhet och brutala, kompromisslösa kraft som denna dokumentär zoomar in på. Den lilla människan står bokstavligen framför infernot och tittar på skådespelet. Tills det är för sent. Någonstans i mitten av filmen frågar sig Herzog om det här är en försmak på vad som ska komma för mänskligheten, men då mer orsakad av människan. Pandemin och klimatkrisen har fått många att se apokalypsen komma närmare och närmare. En värld där askan totalt förmörkar himlen mitt på dagen.
Filmen hade premiär under Venedig Filmfestival 2022.
Senast uppdaterad 1 januari, 2024.
Kan inte personalen få vara i centrum för en enda gångs skull?! Att prata med barnen och de äldre är…
När visas filmen Brottet är mitt Dagar och tider
Var kan man se Syndabocken på bio i Stockholm