Datorspel har en jätte lång historia. Enligt informationen som finns på olika webbsidor var första datorspelet utvecklat 1947. Detta datorspel var ett missilsulatorspel, inspirerat av radarskärmar från Andra världskriget.
Nu i vår tid spelindustrin är en av de största och viktigaste delar som finns på marknaden. Den här sektorn av marknaden utvecklas jätte snabbt. För att visa det kan vi berätta om siffror som gäller den här sektorn. 2015 kostade denna marknad cirka 89 miljarder amerikanska dollar, och 2016 var det här beloppet redan 96 miljarder amerikanska dollar.
I allmänhet dykte denna industri upp när dator har börjat att användas av människor för något annat an business. I dag har du möjlighet att spela med hjälp av din telefon, din dator eller en speciell konsol, som till exempel Xbox eller Playstation.
Det finns också ett intressant faktum – första populära datorspel har utvecklats med hjälp av casinoindustrin och spelautomater, men idag brukar vi spela online. Det gäller casino (som till exempel utländska casino ) och vanliga datorspel. Många spelare i hela världen gillar att använda speciella spelplattformar som Steam eller Play Station Now. Snart kommer en ny plattform att dyka upp, den heter xCloud. Även ”single payer”-spel kommer att flytta till online.
Som du kan se är denna marknad stor och intressant. Det finns många möjligheter för jobb också. Du kan vara en utvecklare eller haj som säljer sällsynt e-saker och tar ut pengar till riktiga bankkort eller e-plånbok. Denna industri kommer att utvecklas snabbare tack vare Mark Zuckerbergs ide att skapa Meta-universum. NFT teknologi kommer att locka nya kunder som vill investera lite pengar i spelindutri, som är ansluten till NFT förstås. Vi kan således påstå att den här såelvärlden är jätte intrssant och det är värt att ta reda på den!
Mobilspel
Mobilspel är också en del av spelmarknad som är relativt ung. Många av spelare kan minnas när första Gameboy var en av de populäraste konsoler. Efter det dök Play Station Pocket, eller PSP, upp. Denna konsol var en revolution i mobilspelvärlden. Vi är säker att någon av vår läsare har haft en PSP och kanske spelar med den idag.
Men tiden går och i andra halvan av 2010-talet får man möjlighet att använda första smartfonen för att spela. Sedan denna tid utvecklas spel otroligt snabbt. Många spel som var populära tidigare blev populära igen. Det bästa exemplet är Pokemon Go som kan användas av spelre med AR-teknologi. Detta spel lev ett fenomen och många forskare blev intresserade av denna marknad. Sedan de första mobila spelen släpptes har tekniken utvecklats och så kallade exergames, vilka ställer krav på fysisk förflyttning för att avancera blir allt vanligare. En av sådana spelen är Påkemon Go. År 2016 släpptes det här mobilspelet har, mätt med avkastning och popularitet, dominerat den mobila spelmarknaden. Det finns ett antal intressanta studier som visar intresset till det här spelet och berättar om olika faktum. En av sådana studier, som har gjorts i Malmö Universitet säger att AR-teknologin, som tillämpas i Pokémon Go, kan främja fysisk aktivitet, kreativitet och utbildning samt introducera nya sätt för social interaktion.
Nedan kommer vi att berätta om några siffror som gäller Pokemon Go. Detta mobilspelet är väldigt populärt och har totalt 650 miljoner nedladdningar sedan det skapades till iOS och Android den 6:e juli 2016. Spelet har blivit populärt blixtsnabbt och med sina fem miljoner användare varje månad, har spelet blivit den mest framgångsrika mobilapplikationen hittills, i förhållande till avkastning och popularitet. Efter sådan framgång har Niantic (utvecklingsföretaget) gjort ett annat försök att skapa något liknande. Som ett exempel på liknande spel, har Niantic utvecklat Ingress, ytterligare ett spel där teknologin Augmented Reality (AR) applicerats. Detta mobilspel är liksom Pokemon Go positionsbaserat men bygger på ett koncept där två lag tävlar om att ta kontrollen över portaler vilka oftast är välkända landmärken och statyer. Den sociala interaktionen med andra spelare återfinns i bägge spelen, om än i olika grad.
Slutsats
Mobilspel har blivit anpassningsbart för att passa spelarens behov och förväntningar. Med tanke på att branschen är helt ny, och den har ökat under de senaste åren, hörs och tillämpas alla behov och förväntningar från användare för att förbättra spelarnas upplevelse och låta dem bli mer engagerade i dessa onlinespelplattformar. Även de klassiska spelen integreras i dessa plattformar. Till exempel Fortnite är mobilanpassad spel som kan spelas av dig var som helst. Dessa industrier har insett hur det finns en marknad för dessa två sektorer, de nya och förbättrade spelen, och även de gamla och klassiska som har använts och populära av spelare i flera år nu. Nu integreras alla aspekter av de senaste tekniktrenderna i dessa spel för att förbättra användarens upplevelse, från livedealers till till och med virtual reality-spel för att låta spelare känna att de befinner sig på själva platsen och spelar. Med så många kommande förändringar inom teknik kommer det definitivt att bli intressant att se hur utvecklingen av onlinespel kommer att se ut.
Kan inte personalen få vara i centrum för en enda gångs skull?! Att prata med barnen och de äldre är…
När visas filmen Brottet är mitt Dagar och tider
Var kan man se Syndabocken på bio i Stockholm