Recensioner

Holy Spider

En mordvåg i en av Irans heligaste städer Mashhad intresserar en kvinnlig journalist från huvudstaden Teheran, som beger sig dit. Köpenhamnsbaserade iraniern Ali Abbasi (Gräns) har regisserat Holy Spider, som är något så ovanligt som en persisk film noir, baserad på verkliga händelser. 

Betyg 4/5

Stockholm Filmfestival 2022 visar filmen.

Olikt de flesta andra filmer som skildrar mord så introduceras vi här tidigt till mannen bakom dessa. Det är den medelålders djupt troende snickaren och familjemannen Saeed Hanaei (Mehdi Bajestani), av media kallad Spider Killer. Genom detta val av regissören Abbasi blir filmen mindre av en mordgåta och istället en riktigt obehaglig karaktärsstudie där fokus ligger på jakten på mördaren. Händelserna utspelade sig strax efter millenieskiftet år 2000 och 2001. Abbasi skildrar morden på ett närgånget, utdraget och mycket skakande sätt.

Insatserna är höga

Liksom i Abbasis förra film Guldbaggebelönade Gräns tänjer han på en genre och väljer en egen väg, med ett tungt budskap. Det är vågat och skickligt att lyckas åstadkomma en så drabbande thriller. 

I en inledande scen ska en kvinna lämna sitt barn hemma sent på kvällen för att bege sig ut och sälja sig själv. Hon passerar nervöst mäns blickar och finner sig själv plötsligt framför en helgedom. En stunds påminnelse om vilka utomordentliga risker hon tvingas ta i en ekonomiskt utsatt situation. Insatserna är höga och bidrar till spänningen. 

Den kvinnliga journalisten Rahimis (Zar Amir Ebrahimi) ankomst till staden ska intensifiera jakten eftersom polisen fram tills dess inte verkar bry sig så mycket. Kvinnorna som riskerar att mördas anses mindre värda som prostituerade. Mördaren beskriver det som att han ska rensa Iran från dessa laster. 

Zar Amir Ebrahimi spelar övertygande den hårt arbetande kvinnliga journalisten med stor integritet och pondus. Hon representerar så kvinnors kamp för rättvisa när få män omkring henne vågar ta tag i det på allvar.

Obehaglig upplevelse

Man anar en viss frustration när Abbasi tar till storsläggan för att hamra in budskapet. Socialrealism drar iväg och riskar att trilla ner i exploitation-genren, vilket är kontroversiellt när storyn är baserad på verkliga händelser med verkliga offer. Det är därför ett grepp som inte kommer tilltala alla. Morden kunde ha skildrats något mer nedtonat, mindre utdraget, mer subtilt i någon enstaka scen. Men det är inte Abbasi intreserad av uppenbarligen. Som helhet är filmen ändå en fullständigt förlamande och obehaglig upplevelse som inte går att värja sig mot.

Långt bort

Holy Spider försöker absolut säga något om Iran av i dag trots att filmen inte utspelar sig i nutid. Tyvärr har inte mycket hänt i denna del av världen på de över 20 år sedan verklighetens Spider Killer härjade. Därav kvinnors kamp kring att slippa krav på att bära slöja, som nu är aktuellare än någonsin. Filmen kommer antagligen inte nå iranska biografer inom den närmaste tiden. För att åstadkomma det krävs maktskifte, reformer och en kvinnokamp som går segrande ur det som sker där just nu. Och det verkar ligga långt bort i tiden.

  • Holy Spider har utsetts till Danmarks Oscarbidrag
  • Filmen Holy Spider visas under Stockholm Filmfestival där den tävlar om Bronshästen i tävlingssektionen. Den 15 november är det Red Carpet premiär under festivalen.
  • Zar Amir Ebrahimi vann pris för bästa skådespelerska på Cannes Filmfestival 2022 för sin huvudroll i Holy Spider. Filmen var också nominerad för festivalens finaste pris, Guldpalmen.
Officiell svensk trailer för Holy Spider

Drama, Thriller, Kriminal
Regi: Ali Abbasi
Manus: Ali Abbasi, Afshin Kamran Bahrami
Skådespelare: Mehdi Bajestani, Zar Amir Ebrahimi, Sina Parvaneh, Sara Fazilat, Arash Ashtiani, Forouzan Jamshidnejad, Alice Rahimi, Mesbah Taleb
Längd: 1 timme 57 min
Åldersgräns: 15 år
Språk: Persiska
Land: Danmark, Tyskland, Sverige
IMDb

Svensk biopremiär: 20 januari 2023

Publicerades