Miséria är en mörk svensk förortskriminell resa som släcker hopp lika fort som livet snurrar runt mellan brott, knark och kåken. Ola Rapace spelar gängledare och rapparen Sebastian Stakset en hantlangare i Liam Norbergs (Sökarna) gangsterrulle. De två sistnämnda har båda själva erfarenhet av livet bakom galler.
Sebastian Stakset lanserar sitt nya album samtidigt som filmen. Dessutom med samma titel. Texterna är ångestfyllda, både på albumet och i filmens raka allvarstyngda dialog.
Han innan dig gjorde bort sig. Han finns inte mer.
Ola Rapace är hyfsat skarp som den brutale gängledaren, men i övrigt saknar filmen det mesta för att skapa en helhet som håller oss fängslade. Stakset gör inte heller direkt bort sig. Dock får det sunkiga evangeliska budskapet det att till slut krypa i mig mer än det brutala våldet. Inte blir det spännande på riktigt heller.
Skuld till gängledaren
Det är raka puckar med pundare och de som skjuter skarpt i förorten i detta hårda kriminaldrama. Inspirerad av gängledaren Christopher aka Chicago (Ola Rapace) som kör en Audi RS6 för över miljonen önskar Adam bli en del av något nytt. Canada Goose värmer och Moncler signalerar pengar, men sanningen är att han är pank. Lägenheten han bor i är nämligen en skuld till Chicago som kräver nya brott. Adam har valt det livet påstår han.
Knivhugg och skumma affärer räcker en bit på vägen till ett annat liv, men med snuten i hälarna väntar snart kåken. Inte första gången. Muck och så på det igen. Nya flickvännen Alicia (Amanda Renberg) ger en stunds hopp om något bättre. En överdos, en livlös kropp faller ner för en slänt och så ett bråk på anstalt. Livet rullar på. För de som lyckas överleva. För de som inte torskar. Är Adam en överlevare? Hittar han en väg ut ur den onda cirkeln Chicago skapat?
Innan allt är försent
Hastigt och olustigt har en skuld på 800 000 kr uppstått som måste vara betald innan allt är för sent. Gangstern Chicago pressar Adam som desperat letar lösningar.
Det är bistra uppgivna miner och förbannat styltig dialog från början till slut. Ämnet med gängkriminalitet är viktigt och mer aktuellt än på länge. Desto tråkigare då att berättelsen landar så platt när Jesus tar över. Problematiken förtjänar vettigare insikter.
Lämna ett svar