Artiklar

Så har film- och spelbranschen ändrats sedan 2000-talets början

När Netflix presenterade en rapport för andra kvartalet 2024 för inte så länge sedan innehöll den idel positiva siffror. Med en omsättning som steg 16,8 procent till 9 559 miljoner dollar och ett resultat per aktie som uppgick till 4,88 dollar går den här streamingtjänsten som tåget. Antalet prenumeranter är rekordhögt och hade stigit med 8,05 miljoner vilket innebär 277,7 miljoner prenumeranter runt om i världen i skrivande stund. Samtidigt pekar kritiska röster mot att kvalitetsinnehållet på de största streamingsajterna ständigt sjunker i ljuset av färre storproduktioner och ständigt ökande priser. Vad streamingvärlden har i sitt sköte framöver återstår att se men att en enorm utveckling ägt rum på området sedan 2000-talets början står klart. I det här inlägget kikar vi närmare på det inom både film- och spelbranschen.

Spelbranschens övergång från landbaserat till digitalt

Spelbranschen dominerades länge av landbaserade anläggningar där man var tvungen att vända sig för att ägna sig åt till exempel casino eller poker. Ofta var dessa landbaserade anläggningar hemmahörande i större städer i Sverige, alternativt utomlands på orter som Monte Carlo eller Las Vegas. Branschen förändrades emellertid i grunden vid 2000-talets början i samband med utvecklingen av de hemsidor som är föregångare till dagens digitala plattformar som PokerStars och liknande inhemska och internationella varianter.

Dessa hemsidor var mycket enkla till sina gränssnitt och utföranden jämfört med dagens sofistikerade spelsajter. De bidrog dock till att ge spelbranschen en ordentlig skjuts in i framtiden genom att digitalisera det som en gång i tiden enbart funnits landbaserat. Utvecklingen ledde till ökad frihet och flexibilitet för spelarna. Man kunde nu spela var man ville när man ville med hjälp av en pålitlig internetuppkoppling och en kompatibel digital enhet. Idag är utbudet och variationen av spelen betydligt större på de digitala plattformarna eftersom de inte är lika begränsade av fysiska begränsningar som låt säga de traditionella pokerrummen var.

Parallellt med ovanstående utveckling ökade utmaningarna för lagstiftaren och branschen som var tvungna att tänka om gällande det då gällande regelverket. 2019 trädde den nya svenska spellagen i kraft som en respons på de utmaningar den samtida spelbranschen stod för. Syftet med lagen är bland annat att öka tryggheten och konsumentskyddet för spelare på sajter med svensk spellicens. Idag rör sig branschen allt mer mot att utveckla uppslukande och verklighetstrogna spel med hjälp av AI- och VR-teknik samtidigt som frågor som rör spelares integritet och säkerhet är viktiga utmaningar.

Filmbranschens förändring med streaming i fokus

I likhet med spelbranschen har filmindustrin genomgått betydande förändring och utveckling under 2000-talet, inte bara när det gäller hur vi ser på film utan även hur film skapas och distribueras. Streaming och nya sätt att filma och skapa imponerande visuella effekter är inslag som markerat 2000-talet. Uppkomsten av streamingtjänster som HBO Max, Netflix, Disney+ och Amazon Prime har ändrat filmlandskapet helt och hållet för konsumenter som nu har tillgång till ett betydligt snabbare och bredare utbud av filmer från hemmets trygga vrå mot mer prisvänliga avgifter. Det innebär att de traditionella biosalongerna fått allt hårdare konkurrens eftersom många föredrar att kolla de senaste storfilmerna hemifrån. Eftersom streamingaktörerna är många och konsumenternas hunger efter nytt material tycks vara oupphörlig produceras ständigt ny film runt om i världen.

Kritiker i branschen pekar på att volymen rimmar illa med verkshöjd och kvalitetsfilm. Samtidigt finns det betydligt större möjligheter för en indie-filmskapare idag att skapa film som sänds via en streamingsajt. Streamingsajterna sänder inte bara film idag utan skapar eget material i allra högsta grad och har därigenom skapat nya affärsmodeller och produktionsmetoder. I ljuset av ovanstående kan det te sig märkligt att tänka tillbaka på en tid då man begav sig till videobutiken för att hyra film i fysiskt format, eller då man var tvungen att gå på bio för att se den senaste skräckfilmen från Hollywood. Friheten och utbudet som dagens cineaster har tillgång till är svårslagen men huruvida streamingjättarnas dominans på marknaden endast är av godo återstår att se under de kommande fem till tio åren.

Publicerades

Lämna ett svar