Företagen bakom anmälan vill pröva huruvida en annons från Swedish Film som bland annat Antipiratbyrån står bakom utgör vilseledande marknadsföring.
Den anmälda annonsen ser ut så här:
Swedish Film AB, Filmägarnas Kontrollbyrå, Sveriges Videodistributörers Förening och Svenska Antipiratbyrån stäms i Marknadsdomstolen av FilmCentrum i Stockholm AB, Folkets Bio AB, Kunskapsmedia AB, Kunskap & Upplevelse AB och Mediapoolen i Västra Götaland AB.
Företagen bakom anmälan vill pröva huruvida en annons från Swedish Film utgör vilseledande marknadsföring. I annonsen uppmanar man dem som vill visa film institutionellt att teckna ett licensavtal med Swedish Film AB.
Annonsen ger intryck av att licenstecknaren får tillgång till alla filmer på marknaden genom licensen, samt att man inte kan visa film lagligt i institutionell miljö utan denna. Annonsen är enligt anmälarnas uppfattning vilseledande och ovederhäftig eftersom det finns flera olika distributörer på den institutionella marknaden. Det är också anmärkningsvärt att Filmägarnas Kontrollbyrå, Sveriges Videodistributörers Förening och Antipiratbyrån har ställt sig bakom en kommersiell annons som gynnar ett enskilt företag.
Annonsen infördes i tidningen Dagens Samhälle i mars 2008.
[tags]film, antipiratbyrån, swedish film, marknadsdomstolen[/tags]
Kan inte personalen få vara i centrum för en enda gångs skull?! Att prata med barnen och de äldre är…
När visas filmen Brottet är mitt Dagar och tider
Var kan man se Syndabocken på bio i Stockholm