På bio nu, Recensioner

Shirley

Elisabeth Moss och Odessa Young i Shirley © NonStop Entertainment

Betyg 4/5

Shirley Jackson var en framgångsrik amerikansk skräckförfattare (Hemsökelsen på Hill House) verksam i början av förra seklet. Filmen Shirley är mer okonventionell än de flesta biopics genom att den tar sig friheter och fokuserar på en begränsad tid i hennes liv, när hon skrev en av sina banbrytande romaner. Det är ett skarpt och vilt porträtt om skapande som dessutom effektivt beskriver dåtidens uppvaknande kring kvinnors identitet. 

Josephine Decker (Madeline’s Madeline) har regisserat denna fascinerande film baserad på en roman av Susan Scarf Merrell. För att försöka få Shirley (Elizabeth Moss) ur en förlamande skrivkramp där hon spenderar mesta tiden i sängen, bjuder maken och collegeprofessorn Stanley (Michael Stuhlbarg) in ett ungt par som behöver boende. 

Ovetande om Jacksons lite udda personlighet anländer det äkta paret Rose (Odessa Young) och Fred (Logan Lerman) med tåg en dag. Han ska vara assistent till Stanley på universitetet. En fest pågår i det stora huset när de anländer. Shirley är på vanligt vresigt humör, medan hennes karismatiske man välkomnar med öppna armar. Därmed kastas vi som åskådare in i huset tillsammans med deras gäster.

Större delen av filmen utspelas inom husets fyra väggar, vid matbord, skrivbord och sovrum. Ofta är det mörkt och ibland oskarpt med fokus på detaljer. Funderingar kring var vi har karaktärerna intensifieras därmed. Dialogen är rapp och underhållande. Shirley gör svepande domar över andra, mest Rose. Tristessen hon känner gör att hon provocerar lite extra.

Försvunnen student

Sakta börjar Shirley hitta ämnet för en ny roman som ska handla om en ung kvinnlig student som är försvunnen. Det baseras på en verklig händelse (Paula Jean Welden). Rose blir allt mer involverad i skapandeprocessen. I denna relation uppstår en dynamik där kvinnornas identitet utforskas. 

Elizabeth Moss (The Handmaid’s Tale, Mad Men) och Odessa Young (Dottern) har ett samspel som är förträffligt. Även Michael Stuhlbarg (A serious man, Call me by your name) är klart sevärd. Rollen är något av en kliché. Men så är det här en film som gör upp med synen på kvinnors roller i samhället, som då för hundra år sedan inte kommit långt. 

Boken som till slut blev verklighet under den process som filmen beskriver heter Hangsaman och kom ut 1951.

Genre: Thriller, Biografi
Regi: Josephine Decker
Manus: Sarah Gubbins, Susan Scarf Merrell
Skådespelare: Elisabeth Moss, Odessa Young, Michael Stuhlbarg, Logan Lerman
Språk: Engelska
Längd: 1 timme 47 min
IMDb

Svensk biopremiär: 11 september 2020

Lämna ett svar