
Det är i mitten av 80-talet och Fredrik spelar i ett okänt syntband i en liten skånsk by, medan flickvännen Nina drömmer om att bli fotograf. Hon kommer från en stabil familj i övre medelklass, medan Fredriks mamma gömmer sig för kronofogden. Patrik Blomberg Books Düsseldorf, Skåne är något så ovanligt som en syntfilm.

Första spelningen närmar sig, samtidigt som Fredrik (Erik Svedberg-Zelman) instabila föräldrar skapar kaos. Inte blir det bättre när relationen till Nina (Rebecca Plymholt) är i gungning.
Som skåning och gammal syntare (dessutom halvtysk) så är Düsseldorf, Skåne en film som väcker en hel del nostalgi. Några år i mitten på åttiotalet under högstadiet var vi ett gäng som bara inte kunde få nog av Depeche. På rasterna bytte vi kassettband och så tog vi emot rykten med stora ögon om en äldre syster som fått hänga med bandet på Grand Hotel. Music for the masses kom 1987 och den mer melodiösa formen av syntmusik hade därmed på några få år uppnått mainstream.

Nu handlar Düsseldorf, Skåne främst om en smalare alternativ syntkultur. Även om Fredrik gillar Depeche och filmen också innehåller en del melodiös synt som Visage är det snart råsynt som blir hans inspirationskälla. Band som Front 242 och à;Grumh skapar en råare atmosfär, som kontrast till den intima relationen mellan paret.
80-talets synthwave
Regissören Patrik Blomberg Book har skapat en hel del musikvideo under karriären. Dessutom vann han en Robert (Danska Guldbaggen) för dokumentärfilmen Lilla Voksen (2008). Men Düsseldorf, Skåne är hans första spelfilm i långt format.
Populäraste filmerna och tv-serierna översvämmades under 80-talet av en synthwave. Flykten från New York (1981) och The Warriors – Krigarna (1979) var några av stilbildarna. Även i mer modern tid har syntmusiken varit en viktig komponent i t ex Nicholas Winding Refns Drive (2011) med Ryan Gosling som stuntförare. Men har någon gjort en riktig syntfilm? En spelfilm som handlar om själva kulturen? Regissören påstår att det i alla fall inte gjorts tidigare i Sverige och det verkar stämma.

Nostalgitrippen tar oss ut i den skånska myllan där diskussionerna går vilda om byhålan på landet är precis som drömmarnas stad Düsseldorf. Inspelningarna har skett på Österlen i Skåne. Den mindre flotta delen av Österlen var regissören noga med att påpeka under en presentation av filmen. Miljöerna där översköljer kanske inte direkt bioduken med en känsla av 80-tal, men det gör inte så mycket. Syntlugg och genomgående svarta kläder, kombinerat med ikoniska kängor från Dr Martens får agera tidsmarkörer.
Düsseldorf, Skåne om kärlek över klassgränser
Fattigdom, misär, självömkan, konflikter, kärleksbekymmer över klassgränser och mer musik. Fredrik och Nina kämpar på, men är på sina ställen också osympatiska mot varandra. Emotionellt blir det aldrig så drabbande som säkert var tanken. Det är inte alltid så subtilt nämligen. Istället är det musiken som står i centrum och det märks att regissören vill pressa in så mycket av den varan som möjligt. Inget fel på det.
Igenkänningsfaktorn är ändå bitvis hög i detta drama, med musik som kastar en tillbaka till stora känslor.
Göteborg Filmfestival 2024 premiärvisar Düsseldorf, Skåne.



Kan inte personalen få vara i centrum för en enda gångs skull?! Att prata med barnen och de äldre är…
När visas filmen Brottet är mitt Dagar och tider
Var kan man se Syndabocken på bio i Stockholm