Recensioner, Stockholms Filmfestival

Jesus

Japanska dramat Jesus (Boku wa Iesu-sama ga kirai) av Hiroshi Okuyama handlar om en introvert 9-åring som heter Yura (Yura Sato). Han flyttar med mamma och pappa från Tokyo ut på landet till byn Nakanojo, där farmor Fumi (Akko Tadano) bor. Hon har nyligen blivit änka och Yura får ta över farfars futonsäng. Flytten ska visa sig bli ett omvälvande miljöombyte.

Den katolska skolan han sätts på är ett mysterium för honom. De andra barnen rusar glatt iväg till skolans kapell på morgonen och är helt med på noterna, medan han är förvirrad och undrar vad som händer. Ännu mer udda blir det när en miniatyr-Jesus dansar in i hans liv när han ber.

Regissören Okuyama är bara 22 år gammal och det här är en imponerande spelfilmsdebut, som redan belönats för bästa regi under filmfestivalen i San Sebastian, Spanien. Händelserna i filmen baseras tydligen delvis på egna upplevelser. Han har själv gått i en religiös skola och har skrivit manus till filmen. Som om det inte var tillräckligt imponerande har Okuyama också klippt och filmat detta lysande drama. Med stor respekt för vår protagonist filmas scenerna vackert med en lägre kamera, i nivå med honom.

Som ny i klassen är livet för unge Yura ensamt. Tänk om han hade en vän. En av flera underhållande scener som sticker ut innehåller en match i sumobrottning på en flyttkartong som pojken i sin ensamhet iscensätter mellan en sedel han viker ihop och miniatyr-Jesus.

När den lite fåniga och tysta dansande Jesus-figuren en dag uppfyller Yuras önskan övergår han till att börja tro. Och givetvis önska sig mer. Kanske är den där Jesus inte så tokig ändå?

Det är en metodiskt långsamt berättad film som börjar lite trevande men växer och växer, tills vi är helt inne i Yuras värld. En värld som t ex består av att dricka varm choklad ute i kallt och vackert vinterlandskap, eller kicka boll i snön med en ny vän. Jesus-figuren verkar sprida värme och glädje, som skapar en mysig stämning i filmen. När den stämningen bryts lyfter också filmen.

Filmen Jesus är klart sevärd och Hiroshi Okuyamas debut är väldigt lovande.

Peo Sandholm

Jesus visades under Stockholm Filmfestival 2018, där den också tävlade och Hiroshi Okuyama vann pris för bästa foto.

Genre: Drama
Land: Japan
Språk: Japanska
Regi: Hiroshi Okuyama
Manus: Hiroshi Okuyama
Skådespelare: Yura Sato, Kenichi Akiyama, Mari Hatsumi, Yûko Kibiki, Akko Tadano
Speltid: 1 timme 16 min
IMDb

Svensk biopremiär: ?

Publicerades