Lisa Aschans (Apflickorna) nya skickligt berättade komedi Tack och förlåt beskriver en familj i kris. Visas på Netflix.
På ytan är allt perfekt i förortsvillan där Sara (Sanna Sundqvist) och Daniél bor med 7 åriga sonen Eliot (Amael Blomgren). Men en kväll gör Daniél slut på andra sidan den stängda badrumsdörren och de spenderar natten i varsitt rum.
Som höggravid är det inte riktigt det här hon behöver i livet just nu. Morgonen efter finner Sara Daniél livlös i sängen. Medan sonen kollar på TV på högsta volym anländer ambulans. Sara går på sammanbiten autopilot i krisen, medan oväntat och oönskat stöd anländer. Den äldre omtänksamma men omogna systern Linda (komikern Charlotta Björk) har hon inte sett på länge efter att de blivit osams. Syskonparet är för olika och de förstår inte varandra alls. Daniéls mamma Helen (Ia Langhammer – Guldbaggenominerad för rollen!) är lite för burdus i sin önskan att hjälpa till och irriterar bara Sara. Allt medan sonen Eliot obekymrad leker vidare.
Sanna Sundqvist spelar den själviska Sara väldigt övertygande. Mycket i den här filmen funkar tack vare väl utvecklade karaktärer som får kliva utanför det uppenbara. Med tillspetsade mindre lyckade personlighetsdrag får vi oss några goda skratt. Samtidigt är det endast lätt skruvat så att det fortfarande berör. Manuset är skrivet av danska Marie Østerbye. Gamla trasiga familjerelationer blir till eftertänksam humor när allt nystas upp.
Manliga karaktärerna stannar vid något obegripliga karikatyrer. Lindas pojkvän Jasse (Peshang Rad) är något för absurt självupptagen som ett exempel. Det är väl det enda att invända mot filmen. Tack och förlåt är ändå riktigt vass underhållning som träffar rätt skrattmuskler.
Lämna ett svar