Recensioner

The Pianist

Regi:  Roman Polanski
Manus:  Ronald Harwood, Wladyslaw Szpilman (bok)
Skådespelare:  Adrien Brody, Emilia Fox, Michal Zebrowski, Ed Stoppard, Maureen Lipman, Frank Finlay, Jessica Kate Meyer, Julia Rayner
Premiär:  2003-08-15
Språk:  Engelska, tyska
Längd:  138
Betyg:  4



Den 23 september 1939 spelade Wladyslaw Szpilman Chopin på piano i Warsawas statliga radiostation, inte ont anande att byggnaden han befann sig i snart skulle bombas av tyska Luftwaffe. Han överlevde med en hårsmån, men det var bara början på en mycket svår tid för honom och andra judar i Polen. Snart skulle hundratusentals judar samlas ihop och spärras in i ett ghetto. De flesta skulle så småningom transporteras vidare mot förintelselägren och aldrig komma tillbaka. Polske regissören Polanski (Chinatown, Rosemary’s Baby, Frantic) är själv jude och överlevde förintelsen tack vare att han endast 6 år gammal lyckades smita ur ett läger igenom ett stängsel med hjälp av sin far. På egen hand tvingades han leva på Warzawas gator, helt beroende av okända medmänniskors generositet. Hans mor överlevde inte förintelsen. Steven Speilbergs mer sentimentala film om förintelsen Shindlers List från 1993 behandlar det som hände från ett lite annat perspektiv. Shindler var hjälten som räddade judar från förintelsen. I The Pianist är huvudpersonen inte hjälten som hjälper andra utan den som överlevde, tack vare en ofantlig tur. Han är ingen hjälte, han ville bara överleva. Szpilman gömmer sig i tomma lägenheter, tar skydd bakom soptunnor, är vettskrämd och hungrig. Polanski var tillfrågad av Spielberg att göra Shindlers List, men avböjde bestämt. Kanske berodde det på att han ville berätta en historia som låg närmare sina egna erfarenheter. Szpilmans berättelse kom ut i bokform direkt efter kriget men den stoppades av ryssarna. Först på 90-talet kunde boken släppas igen och då blev Polanski uppmärksammad på Szpilmans levnadsöde. Adrien Brody oscarbelönades för sin roll som Wladyslaw Szpilman och det mycket välförtjänt. Utsattheten och den förtvivlade blicken tar tag i en särskilt under filmens senare del. I början är han ovetande om vad som väntar och mer optimistisk än vad som är hälsosamt. Hur skulle han eller någon kunna ana vad som var på väg att hända? Som åskådare sitter man som på nålar just för att man vet vad som väntar judarna. Det blir aldrig spekulativt sentimentalt som det tenderade att bli i Shindlers list stundtals. Dialogen är filmens enda svaghet, lite förenklad. Man kommer därför inte så nära Szpilmans personlighet men känner ändå starkt för hans öde. Skoningslöst och brutalt visas hur människor i hans närhet mördas, misshandlas och förnedras. Grymt och tankeväckande är det att se hur judarna gjorde tappra försök att stoppa nazisternas övergrepp. Bara för att få sätta sina liv till mot en skoningslös och överlägsen fiende. Sjuttioårige Roman Polanski är antagligen den siste regissören som överlevde förintelsen som kommer att göra en film om vad som hände. ”The Pianist” är en av de starkaste filmerna på detta ämne och kommer förhoppningsvis leda till att de överlevandes berättelser lever vidare som en påminnelse om hur fruktansvärt snett det kan gå för mänskligheten.

Per Olof Sandholm

Kommentera

Tema av Anders Norén