På bio nu, Recensioner

Arthur the King

Regi
Manus
Med
1 timme 47 min
IMDb

Svenske Mikael Lindnords strapatser i djungeln för att vinna VM-guld i ett 10 dagar långt äventyrslopp 2014 har nu blivit Hollywoodfilm. Anledningen är så klart det virala mötet med gatuhunden Arthur. Mark Wahlberg gör rollen som Michael i ett fartfyllt familjeäventyr. 

Ecuadors ogästvänliga djungel har blivit utbytt mot Dominikanska republiken i detta äventyr baserad på Lindnords bok ”Arthur – Gatuhunden som lämnade djungeln och hittade hem”. Det gör kanske inte så mycket. Men så har huvudpersonen i filmen dessutom förvandlats till amerikanen “Michael”. Lite trist för oss svenskar så klart.

Efter ett misslyckat försök i ett tidigare lopp sågas lagledaren Michaels insats och karriären verkar gå mot sitt slut. Händelsen triggar några år senare ändå igång revanschlusten. Kickarna från äventyren är svåra att uppnå själv hemma i bergiga Colorado. Till slut bestämmer han sig för att bilda ett nytt lag med den knäskadade Chick (Ali Suliman), klätterexperten Olivia (Nathalie Emmanuel) och Leo (Simu Liu). Den senare är samma person som Michael rök ihop med efter misslyckandet i loppet tre år tidigare. Sedan dess har Leo byggt upp en framgångsrik karriär tack vare sociala medier. Samtliga i det tilltänkta laget behöver diverse morötter för att bli övertalade. Men en gång adrenalinjunkie, alltid adrenalinjunkie… 

Arthur dyker upp

Kan Michael rätta till felen han begick då i sin egen iver om att vinna? Målet är högt satt och det mesta verkar gå lagets väg, tills en viss hund dyker upp från ingenstans. 

Redan tidigt i filmen får vi inblick i hunden Arthurs hårda liv på gatorna där han jagas av andra hundar i kampen om mat. Alla hundintresserade får en hel del valuta för slanten här, med en sympatisk story. Dessutom med betoning så klart på “Adopt, don’t shop” som det heter i USA. Det vill säga, adoptera från djurhem istället för att köpa av hunduppfödare. Anledningen till det är att det finns så många gatuhundar och hundar som överges av sina ägare och då riskerar att hamna i överfulla sk “kill shelters”. Där dödas miljontals hundar varje år, när nya ägare inte kan hittas. Förhoppningsvis kan filmen få fler att adoptera istället för att köpa från uppfödare. Och samla in pengar till Arthur Foundation, som bland annat samarbetar med Therése Lindgrens nystartade stiftelse Svenska Djurfonden

Mycket hjärta

Sponsorplaceringen är inte direkt subtil och det är väl egentligen inte mycket annat i filmen heller om vi ska vara ärliga. Men det kompenserar filmen med ett starkt gripande familjeäventyr i högt tempo med mycket hjärta. 

ESPN gjorde nyligen det här reportaget om Mikael Lindnord och Arthur:

Senast uppdaterad 9 maj, 2024.

Publicerades

Lämna ett svar