Recensioner

Miraklet i Gullspång

Miraklet i Gullspång

May-Elin Storsletten och Kari Klo i Miraklet i Gullspång. © Njutafilms

(The Gullspång Miracle)
Regi
Med
1 timme 48 min
IMDb
JustWatch

Ett tecken från Gud får två systrar att köpa en lägenhet i lilla Gullspång i Skaraborg. När de möter säljaren på bankkontoret tycker de båda att hon ser ut som deras äldre syster som begick självmord för 30 år sedan. Regissören Maria Fredrikssons dokumentär Miraklet i Gullspång kastar oss in i en otroligt underhållande släkthistoria.

Släkten är värst

En dokumentärfilm är som vi lärt oss filmregissörens högst subjektiva beskrivning av händelseförlopp och personer. Men en dokumentär kan skapa ett sken av att objektivt beskriva sanningen och verkligheten som den är. Här finns en magisk kraft att utnyttja för full effekt om berättelsen och karaktärerna är spännande. Spelfilmen har större frihet, men i just detta en uppenbar begränsning. 

I Miraklet i Gullspång är händelseförloppet så fantastiskt osannolikt att vi undrar vad som är dikt och vad som är verklighet. Vad har egentligen hänt och vem talar sanning? Vi tror vi vet men så kommer nya uppgifter och ställer allt på ända. 

Regissören Maria Fredriksson har gjort ett flertal korta dokumentärer tidigare (t ex Afternoon tea – 2015, Ett jälva paradis – 2018), men det här är hennes imponerande debut i längre format. 

Vem styr?

Fredriksson försöker från första scen styra upp berättelsen genom att låta huvudpersonerna själva återskapa ögonblicket då de upptäckte ett mirakel. Det är på en lägenhetsvisning som systrarna Kari och May-Elin ser tre kitschiga konstverk i vardagsrummet. Precis sådana som May-Elin tänkt på och pratat om hela sommaren! Det måste vara ett tecken från Gud! Deras skådespelartalanger är komiskt dåliga och scenen får tas om. Spelfilm möter dokumentär alltså med skicklig regi och klippning. Det senare belönades filmen för på filmfestivalen Tribeca i New York. 

Så småningom nystas i alla fall den overkliga berättelsen upp. Syskonen befinner sig i Gullspång för att May-Elin som bor i Norge vill komma närmare systern Kari som bor i Sverige. Hon vill flytta dit och letar bostad. Men så slumpar det sig så att säljaren av lägenheten som heter Olaug är märkligt lik deras döda syster. 

Snart är det dock någon annan än regissören som styr verkar det som. Oklart vem. Mystiken tätnar. Men det är bara för regissören och oss att hänga med på resan via en blåval på Skara Sommarland, känslosamma och pinsamma släktträffar, en husvagn och dna-test. Allt för att förvandla tro till sanning, eller vad är det som pågår?

Sanning och tro

Den nyss Sverigeaktuella religiösa psykologen Jordan B Peterson körde fast ordentligt i en podd för något år sedan där han blev intervjuad av amerikanske hjärnforskaren och ateisten Sam Harris. Den allmänt accepterade beskrivningen av vad ordet “truth” (sanning) betyder ville den religiösa göra om till något mer postmodernistiskt. Ett samtal som skulle handla om något helt annat körde fast på ett ord så att konversationen till slut fick avbrytas. Det är inte lätt att veta vad som är sant om vi inte ens vet vad ordet betyder. 

Efter ett tag kör berättelsen i denna film också ner i diket på ett snopet sätt. Regissören kämpar lätt uppgivet med att hitta tillbaka när allt verkar hopplöst. Det lyckas hon förträffligt med. Sluta aldrig tro på en riktigt bra story.

Miraklet i Gullspång får premiär i New York

VINNARE – TRIBECA FILM FESTIVAL 2023 – BÄSTA KLIPPNING

Publicerades